info@meldrone.be

Bij MELDRONE merken we de laatste maanden op dat de vraag naar drones om daken op te meten en te inspecteren enorm is toegenomen. Voeg daar dan ook de inspectie van de zonnepanelen bij en u kan alvast zelf beamen dat deze toestellen niet meer weg te denken zijn bij de moderne dakbewerker of installateur die streeft naar perfectie en kwaliteit voor zijn klant .

Deze techniek laat dan ook toe dat het klimmen op gevaarlijke daken tot het verleden behoort ! We verliezen geen tijd en geld meer omdat nu één persoon , zonder het gebruik van hoogtewerkers,ladders, veiligheidsinstallaties, de afmeting of de inspectie op een veel kortere tijd kan uitvoeren. Voeg er dan ook nog aan toe dat deze techniek heel precies is en dat omwille van de digitalisatie een rapport onmiddelijk verkrijgbaar is. Hierdoor is dan ook de drone op een hele korte tijd volledig terugbetaald. Kortom een investering waard !

Maar hoe gaan we te werk met deze hulpmiddelen ? Bij MELDRONE geven we u alvast enkele tips :

Elk dak is uniek en elk dak , al dan niet met zonnepanelen heeft meerdere inspectiebehoeften. Lekken ,defecten en gaten kunnen duizenden euro’s kosten en andere problemen in het gebouw veroorzaken.

Gedaan dus met ladders,stellingen en veiligheidsattributen uit te halen en te installeren ..De opkomst van drones heeft de manier veranderd waarop we daken inspecteren. Een eenvoudige dronevlucht kan waardevolle informatie verzamelen die gemakkelijk kan worden gedeeld met belanghebbenden en besluitvormers.

Gegevens verzamelen.

Inzicht van het werk ,werkplaats

Daken zijn er in alle soorten en maten. Sommige inspecties zijn voor residentiële daken andere zijn dan weer voor de industrie . Het is belangrijk om de reikwijdte van het project te bekijken om te begrijpen hoe het werk het beste kan worden aangepakt.

De grootte van het dak is een factor om rekening mee te houden. Als het een klein dak is, kunnen extra details binnen enkele minuten (of zelfs seconden) worden vastgelegd. Grote daken kunnen langere vluchttijden vereisen, zoadt vluchten volledig anders moeten worden berekend.

De hoogte van het gebouw is een belangrijke factor bij het plannen van een missie. Een snelle vlucht naar de top van het gebouw kan u een idee geven van de hoogte van het gebouw, zodat u de missie beter kunt plannen.

Een andere belangrijke factor is het begrijpen van de omgeving van het gebouw. De Mavic 3 Enterprise maakt gebruik van O3 Enterprise Transmission om een stabiele verbinding met de drone te bieden, samen met Omnidirectional Obstacle Avoidance en APAS 5.0 om de dronevlucht veilig te houden tijdens het vliegen in krappe ,moeilijke omgevingen . We willen altijd op een veilige manier vliegen, dus als de dakinspectie van een gebouw is dat net ligt naast een plaats met veel wandelende mensen ,zorg er dan voor dat u de richtlijnen van DGLV volgt betreffende vliegen boven mensen. Zorg er bij het plannen van een missie voor dat de groene vluchtlijn niet te ver buiten de omtrek van het gebouw valt !

Vaststelling van het missiedoel

Er kunnen veel verschillende problemen of toepassingen op een dak zijn, dus het is belangrijk om het doel van het project te begrijpen. Verschillende doelen kunnen een andere gegevensbron vereisen (visueel,M3E thermisch M3T , enz.) of andere nauwkeurigheids-/resolutievereisten M300,..

Enkele van de belangrijkste toepassingen voor dakinspecties zijn:

  • Scheuren/lekdetectie
  • HVAC-inspecties
  • Inspecties van zonnepanelen,schouwen
  • Isolatie-inspecties
  • Meetbehoeften

Bij het bekijken van de toepassingen die een thermische sensor vereisen (bvb inspectie van zonnepanelen, lekdetectie, HVAC-inspecties, enz.), moet de vlucht vaak direct na zonsondergang worden uitgevoerd. Dit zorgt voor geen thermische belasting door direct zonlicht, maar het dak / de zonnepanelen zullen door het dagzonlicht nog steeds warm zijn. Het is duidelijk dat het vinden van scheuren in een dak bijna onmogelijk zou zijn met de visuele sensor in de schemering, dus soms is het nodig om twee keer hetzelfde dak te vliegen (voor en na zonsondergang).

Probeer voor lekdetectie NIET direct na het regenen te vliegen. Het is het beste om minstens 24 uur te wachten nadat het heeft geregend (tot een week erna), om drainage / lekkage te begrijpen. Thermische analyse zal ook een uitdaging zijn als er te dicht bij een regengebeurtenis wordt gevlogen als er stilstaand water is dat een probleem verbergt.

Het is ook belangrijk om de grootte van het gebouw te meten. Probeer niet om de eerste keer op 6 meter van de top van het dak te vliegen. Niet alleen zou dit te lang duren, het kan ook een gevaarlijke vlucht zijn voor een onervaren piloot. Met de 42 minuten vliegtijd van de Mavic 3 Enterprise met de RTK module eraan gekoppeld, zijn grote missies mogelijk , dus pas je dan ook aan.

Gegevensnauwkeurigheidsvereisten voor uw dakinspectie zijn een ander aspect om te overwegen. Met de Mavic 3 Enterprise- en RTK-module kunt u nauwkeurigheid op centimeterniveau genereren zonder dat u grond controle punten ( GCP) nodig hebt (controlepunten zijn nog steeds vereist om de nauwkeurigheid te valideren). Vaak is gegevensnauwkeurigheid niet van primair belang omdat zoveel van deze toepassingen inspectiegericht is, maar als de gegevens moeten worden afgestemd op andere gegevens op de bouwplaats, is RTK een geweldige optie.

Sensorinstellingen controleren

Er zijn een aantal verschillende factoren waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van uw camera- / sensorinstellingen. Automatische instelling is meestal voldoende om goede gegevens te verzamelen, maar als u op zoek bent naar enkele richtlijnen voor waar de visuele sensor op moet worden ingesteld, zijn hier onze aanbevelingen:

  • Sluitertijd van 1/1000 of hoger tijdens een dagvlucht. Bij het vliegen ’s nachts zal bewegingsonscherpte een belangrijke factor zijn, dus probeer de sluitertijd zo snel mogelijk in te stellen terwijl je het dak nog steeds duidelijk kunt zien.
  • Gebruik ISO om de sluitertijd uit balans te brengen. Overdag is het het beste om de ISO in Auto te houden, maar tijdens nachtvluchten kunt u het gebruiken om het beeld “helderder” te maken als u snellere sluitertijden moet gebruiken.
  • Beeldformaat: JPG
  • Beeldverhouding 4:3
  • Mechanische sluiter: AAN

Als het om een thermische inspectie gaat, stellen wij meestal voor het kleurenpalet in te stellen op IronRed, omdat er een groot kleurverschil is tussen de temperaturen in het beeld van de camera:

Wij raden ook aan om in het begin de tijd te nemen om een snelle vlucht over het dak te maken. Dit kan u helpen om voor de vlucht de beste camera-instellingen te vinden. Een dak kan veel helderder zijn dan u verwacht.

Planning van een vlucht

De meest gebruikelijke methode om een dak te inspecteren is het verzamelen van voldoende overlappende foto’s om een kaart met hoge resolutie en een 3D-model van het dak te maken. Dit kan worden bereikt met de DJI Pilot 2 App als u de Mavic 3 Enterprise Series drone gebruikt.

Bij het plannen van missies kun je het beste kiezen voor de optie Mapping Mission. Zie handleiding DJI Pilot 2.

En hier zijn enkele instellingen die wij speciaal aanbevelen voor dakinspecties:

Gebruik de standaard overlapinstellingen van 70% frontlap en 80% frontlap. Dit zou voldoende moeten zijn voor een 3D-modelreconstructie van hoge kwaliteit voor de visuele sensor.
Als thermiek vereist is, bevelen wij 80% zijlap en frontlap aan.
De optimale vlieghoogte boven een dak voor woongebouwen is 8 à 20 meter boven het dak. Voor grotere gebouwen is die resolutie misschien niet haalbaar, dus zou 20 tot 35 meter boven het dak voldoende moeten zijn. Door een snelle vlucht te gebruiken om de hoogte van het gebouw te controleren, kunt u de missiehoogte dienovereenkomstig instellen. Als u bijvoorbeeld de hoogte van een residentieel dak controleert en het dak is 8 meter hoog stel dan het doeloppervlak in op 8 meter en de missiehoogte op 16 tot 25 meter. Als u een dak van 16 meter hoog controleert, stel dan het doeloppervlak op 16 meter in en de vluchtroute op 30 tot 50 meter.


Door de instelling Target Surface to Takeoff Point te gebruiken, kunt u nog steeds de juiste overlappingsinstellingen bereiken, zelfs als de drone vanaf de grond is gelanceerd. Met de 4/3″ sensor van de Mavic 3 Enterprise kun je ongelooflijke details vastleggen met een groot dynamisch bereik.

  • Hier zijn enkele GSD-ramingen met M3E:
  • 25 feet 0.2 cm/pixel
  • 50 feet 0.4 cm/pixel
  • 75 feet 0.6 cm/pixel
  • 100 feet 0.8 cm/pixel

  • Hier zijn enkele GSD-ramingen met M3T:
  • 25 feet 0.26 cm/pixel visual, 1 cm/pixel Thermal
  • 50 feet 0.53 cm/pixel visual, 1.98 cm/pixel Thermal
  • 75 feet 0.78 cm/pixel visual, 2.97 cm/pixel Thermal
  • 100 feet 1.05 cm/pixel visual, 3.96 cm/pixel Thermal
Roof Inspection Workflow 4 - Flight Altitude

Als 3D-reconstructie uw doel is, kan de Mavic 3 Enterprise-serie gebruikmaken van de Smart Oblique-functie. Dit helpt de controle over de gimbal te nemen tijdens de vlucht om automatisch schuine beelden vast te leggen .
BELANGRIJK: als het doel een zonnepaneel-inspectie is op een dak dat gebruik maakt van warmte, is Smart Oblique NIET AANBEVOLEN voor nauwkeurige temperatuurmetingen.
Vliegrichting en snelheid zijn andere aspecten waarmee rekening moet worden gehouden. De Mavic 3 Enterprise maakt gebruik van een 4/3″ mechanische sluiter, die snelle opnames mogelijk maakt met behoud van de beeldnauwkeurigheid en minimale beeldvervorming. Dankzij de opnametijd van 0,7 seconden kan de drone veel sneller in kaart brengen dan vorige versies. Vluchtsnelheid is niet zo belangrijk voor de Mavic 3 Enterprise, maar als het doel een thermische inspectie met de M3T is, probeer dan de topsnelheid te beperken tot minder dan 10 mph (~4,4 m/s) om beeldonscherpte en onjuiste beeldmetingen van de thermische sensor te minimaliseren.
Bij het plannen van de vliegrichting en het vastleggen van alleen visuele beelden is het aanbevolen om in de meest efficiënte richting te vliegen. Voor thermische inspecties van zonnepanelen op daken is het aanbevolen om parallel aan de panelen te vliegen voor de beste resultaten bij het verwerken van de gegevens.

Gegevens vastleggen

Na het begrijpen van het gebouw, het vaststellen van de omvang van het project en het voorbereiden van je mapping, moet je klaar zijn om de locatie vast te leggen.

Zorg er altijd voor dat u een visuele zichtlijn met uw drone kunt behouden, wat moeilijk kan zijn bij het vastleggen van daken van gebouwen. Houd het vluchtplan van de drone en de FPV camera goed in de gaten om er zeker van te zijn dat je niet boven mensen vliegt. Als je missie is voltooid, komt de drone automatisch terug of blijft hij hangen (afhankelijk van je instellingen voor het einde van de missie, deze optie raden wij echter niet aan).

Handmatige inspectie

Nadat de geautomatiseerde missie is voltooid, kunt u (optioneel) extra gegevens van de locatie vastleggen. . De Mavic 3 Enterprise en de Mavic 3 Thermal maken beide gebruik van een 56x hybride telezoom sensor, en door het rechter scrollwiel te gebruiken kun je het zoomniveau van de sensor aanpassen.Om je doel beter te begrijpen bij het handmatig inspecteren met de Mavic 3T, biedt DJI de Side by Side view aan om zowel de zoom als de thermische camera naast elkaar te tonen. Door op de SBS-knop op het scherm te klikken kun je ervoor kiezen om beide weergaven tegelijk weer te geven.

Als u de zoomsensor met de M3T gebruikt, raden wij ook aan de functie Link Zoom te gebruiken om de zoom- en de thermische sensor op hetzelfde zoomniveau vergrendeld te houden.

Procesgegevens


Thermische en visuele datasets


Zodra de locatie is vastgelegd, is het tijd om de gegevens om te zetten in een 2D orthomosaic en 3D-model van hoge kwaliteit. Met DJI Terra of PIX4D is het eenvoudig om geweldige datasets te maken.

Snelle stappen voor het verwerken van gegevens met DJI Terra of Pix4D zijn:

Importeer de foto’s/mappen
Als u zowel visuele als thermische datasets verwerkt, raden wij aan de datasets afzonderlijk te verwerken.
Selecteer de gewenste output types (2D Map, 3D Model) en bestandsextensies (Tiff, Obj, etc.) en definieer het coördinatensysteem (indien u een NTRIP service gebruikt).


Voer de Aerotriangulatie uit
Optioneel kunt u op dit punt de grens van de reconstructie veranderen, dit kan helpen de verwerkingstijden en de grootte van de uitvoergegevens te versnellen wanneer u zich alleen richt op het te hechten object.


Optionele stap: Importeer Ground Control Point data en selecteer de juiste EPSG code voor regio.

De stappen voor de reconstructie van de 2D-kaart en het 3D-model uitvoeren

Na voltooiing kunt u het Accuracy Report bekijken om de nauwkeurigheid van de kaart te begrijpen. Uw gegevens zijn nu klaar om bekeken en geëxporteerd te worden.

We moedigen u aan om Terra of Pix4D uit te proberen met een gratis proefversie !

Gegevens weergeven

DJI Terra en Pix4D hebben vervolgens een aantal functies waarmee u uw gegevens kunt bekijken en analyseren. U kunt scheuren en lekken meten en met de muis kunt u door het 3D-model navigeren.

Laten we eens kijken naar de typische outputs voor dakinspecties.

Het is gebruikelijk om een 2D orthomosaïek te analyseren in plaats van een 3D-model bij het zoeken naar lekken, scheuren en thermische onregelmatigheden. Een 3D-model helpt om de locatie in perspectief te plaatsen, maar vaak analyseren externe analyse-instrumenten voor thermische inspecties de ruwe beelden in plaats van het 3D-model. Als een klant om een dataset vraagt, zijn hier enkele ondersteunde outputs van DJI Terra. Alle geëxporteerde gegevens zijn gegeorefereerd en kunnen worden geïmporteerd in een extern analyse-instrument naar keuze (DroneDeploy, Raptor Maps, enz.).

DJI heeft ook een Thermal Analysis Tool. Binnen deze toepassing kunt u ruwe beelden en verwerkte datasets analyseren om de temperatuurmetingen volledig te begrijpen. Er is ook een openbaar beschikbare tool van Eric Olsen om uw thermische gegevens te converteren naar RJPG, zodat u ze kunt importeren in de Thermische Analyse tools van Flir.

MELDRONE.be

Verkoop van professionele drones

info@meldrone.be +32475503851

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *